Project nap – Olvasóvá nevelés
Gyermekeink mind otthoni, mind iskolai nevelése során központi helyen kell szerepeljen a könyvek, az olvasás megszerettetése, hiszen ez az alapja minden tudásnak és ez által érhetjük el, hogy felnőve ez már természetes szellemi igényként jelenjen meg bennük.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni az irodalom szerepét, jótékony hatását a gyermeki és a felnőtt szellemre, ezért kollégáimmal arra gondoltunk, hogy a tanév utolsó nagy iskolai programját is e nemes célnak szenteljük és az idei Project nap témájául az Olvasóvá nevelés-t választjuk.
Ezen a programon az alsó tagozaton tanuló gyermekek vettek részt, akiket két nagy csoportba osztottunk. Az 1. és a 2. évfolyamon tanulók több helyszínen oldottak meg különféle feladatokat, melyek összesen 8 állomáson zajlottak és témájukat tekintve Benedek Elek: Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack című meséjéhez kapcsolódtak
Számukra a program az aulában kezdődött, ahol mindkét évfolyam közösen hallgathatta meg a mesét. Ezt követően – vegyes csapatokban – kezdték meg az állomások felkeresését és a játékos, szórakoztató feladatok megoldását. Ezeken az állomásokon rajzolhattak, dalokat írhattak, jeleneteket adhattak elő és még további érdekes feladatokat oldhattak meg.
Nem szóltunk még a 3. és a 4. évfolyam programjáról. Számukra író-olvasó találkozót szerveztünk, melynek keretében Varró Dániel költő-műfordítót láthattuk vendégül. Könyvtárunkban megtalálhatók mesés és verses kötetei, ezért művei nem voltak ismeretlenek a gyerekek számára
Természetesen a program előtti hetekben már elkezdődött a ráhangolódás erre a napra oly módon, hogy a gyerekek életrajzi adatokat gyűjtöttek a fiatal költőről, olvasgatták műveit és jó néhány dalt énekeltek el közösen korábban megjelent verses meselemezéről.
Az 1-2. évfolyamos tanulók programjával egy időben kezdődött a harmadikosoké. Ők vettek részt elsőként a beszélgetésen, melynek helyszíne az intézmény könyvtára volt.
A gyerekek először kicsit megszeppenve, később egyre oldottabban ültek székükön és tettek fel kérdéseket. Sok verset, meserészletet hallottunk Varró Dánieltől, aki felolvasással kezdte a programját. Kis idő múlva a gyerekek már – vele együtt - kórusban szavaltak
Ez idő alatt a 4. évfolyamosok egy másik helyszínen verseket írtak a költő stílusában (ezeket itt tekinthetik meg) és illusztrációkat készítettek műveihez, melyeket leporelló formájában rendeztek el. Később csere következett, így mindkét évfolyam részt tudott venni mindkét programon. (A 3. évfolyamosok által írt verseket itt tekinthetik meg.)
Zárásként a 3-4. évfolyam valamennyi tanulója az aulában gyűlt össze, ahol közös éneklésre és az általuk írt versek elszavalására került sor.
Ekkor derült ki, hogy a nagy alkotói láz közepette néhány kollégánk is ihletett merített és megalkotta saját költeményét, melyet itt tekinthetnek meg.
Végül az elkészült illusztrációk is kiállításra kerültek, melyet vendégünk nagy örömmel tekintett meg.
A program végén dedikálásra került sor, ahol a gyerekek saját Varró köteteikkel álltak be a végeláthatatlan sorba és várták nagy türelemmel, hogy az ő könyvükbe is belekerüljön a költő kézjegye.
Bízunk benne, hogy ezzel az egy nappal mi is hozzájárulhattunk ahhoz, hogy az irodalom kézjegye is olyan nyomot hagyjon gyermekeink szívében, mint a költőé könyvük fehér lapjain
Végül, de nem utolsó sorban szeretnénk megköszönni minden kedves kolléga segítő közreműködését és a gyerekek aktív közreműködését!
Lantos Dóra, Szurdok Krisztina
Az 1-2. évfolyam programja
Közös mesehallgatás az aulában


„Hogyan fogjunk hozzá?” – A gyerekek első feladata az volt, hogy közösen lerajzolják a mesében szereplő disznóólat.

…alakulnak a tervek

Lázas munka veszi kezdetét

Egy másik kis csapat munka közben

Tanakodás

Itt már a papír sem látszik...

Lassan láthatók az eredmények

„Sárban a lába” – a gyerekek egy jelenetet játszanak el a meséből




„A királyfi kertjében”

Egy lelkes mosoly

A „kukoricás” feladat nagy kihívás volt...

Egyikből a másikba

Királylány keresés a klubszobában


Közös éneklés Márti nénivel


Ha „szóló szőlő”-t nem is, de nagyon sok más gyümölcsöt fedezhettek fel a gyerekek ezen a festményen.


A 3-4. évfolyam programja
Képek a 3. és a 4. évfolyamnak szervezett író-olvasó találkozóról, melyen Varró Dániel költő, műfordítót láthattuk vendégül.



Mindeközben a 4. évfolyam a „Varró leporelló”-t készíti.



… és az eredmény

A leporellón kívül még sok szép, színes illusztrációt készítettek a gyerekek Varró Dániel verseihez…

… vendégünk nagy örömére

A nap végén a 3. és a 4. évfolyam tanulói közösen énekeltek a költő zenés meselemezéről.



Aztán elszavalták a maguk által írt verseket, melyeket a költő stílusában kellett megalkotniuk






Végül megkezdődött a dedikálás


A gyerekek pedig csak jöttek és jöttek…


lap tetejére