Sportoktatás bevezetése a 2014-15-ös tanévtől
Az angol két tanítási nyelvű oktatás mellett jól megfér a testnevelés órákba beépített intenzív sportolási lehetőség. Az aktív életmód a tanulási és szociális kompetenciák fejlődését is segíti, az egészséges életmódra felkészítés kihat a gyermek további életvitelére is.
Néhány általános adat:
- 1994/95-ben kb. 20 ezer 7-19 éves korú fiatal vizsgálatát végezték el, mely szerint a gyerekek fizikai állapotának fejlődése a lányoknál 15,5 év, fiúknál 16,5 év körül befejeződik.
- 2000-től a központi adatfeldolgozásra visszaküldött és feldolgozott (kb. másfélmillió) adat szerint: a fiúk 18 éves korban elért pontértéke visszaesik a 13,5 éves korban elért szinthez; a lányok általános fizikai teherbíró-képességének fejlődése 7-11 éves korig a legintenzívebb, 13 éves korban a legmagasabb, majd enyhén ingadozik, 18 éves korukra visszaesnek a 10-11 korban megszerzett szintre.
Célunk:
- tanulói állóképesség intenzív, hosszútávra szóló fejlesztése;
- mindennapos testnevelés feltételeinek megteremtése;
- sportágak megismerése, gyakorlásának beépítése a testnevelés órákba szakemberek segítségével;
- a testnevelés órák hatékonyságának növelése;
- helyi speciális lehetőségek minél jobb kihasználása;
A profilbővítés okai:
- A 2013-as tanulói állóképesség felmérés (Hungarofit) alapján a gyerekek egy részének állóképessége a kifogásolható, gyenge, igen gyenge kategóriában van. Ennél jobb értéket elsősorban azok a gyerekek produkáltak, akik hetente legalább két alkalommal valamilyen szervezett sportfoglalkozáson vesznek részt. Az országos átlag ugyanezt a képet mutatja.
- Iskolánk mellett megnyílt egy uszoda és egy műfüves sípálya, van műfüves sportpályánk, labdás sportokra is alkalmas tornatermünk, balett terem, azaz az infrastrukturális feltételek adottak. A Káposztásmegyeri Sport-és Szabadidőközpont futball szakosztálya, Megyeri Tigrisek Kosárlabda Szakosztálya és az UTE Úszó Szakosztály támogat minket, tanórai keretek között tartanának szakemberek sportfoglalkozásokat. Az évenkénti Hungarofit méréssel a foglalkozások hatékonysága, eredményessége mérhető.
- Évek óta visszatérő igényként merül fel az aktívabb intézményi szervezésű sport lehetősége, miután az egész napos tanítás mellett a gyerekek időben már nem terhelhetők tovább. A 3+2 testnevelés órái szerkezettel az aktívabb sportéletre találtunk megoldást. A fentieken túl a szülőknek is nagy segítség az iskolai tanórai keretek között szervezett sportoktatás, miután nem kell gyermekeiket tanítási időn túl edzésekre vinni.
- A tanulók igényeik szerint az adott sportfoglalkozásokból tanítás után a DSE és a szakágak közötti megállapodás alapján további edzéseken vehetnek részt.
- A program bevezetését az önkormányzat és a tankerület is támogatta, támogatja.
Sportoktatás bevezetésének módja:
- A 2014-15-ös tanévtől felmenő rendszerben az első évfolyamtól kezdődően vezettük be.
- Az első választás két tanévre szól, ennyi idő alatt már elsajátíthatóak a sportág alapjai. A továbbiakban mód van a folytatásra vagy egy újabb, az életkornak megfelelő sporttevékenység megismerésére. Ennek megfelelően az itt töltött nyolc év alatt többféle lehetőséget próbálhatnak ki a gyerekek, nagyobb esélyt kapnak tehetségük kibontakoztatására, felismerésére.
- A választható sportágak minden esetben a személyi feltételektől függenek. Terveink szerint a következő lehetőségek közül lehet választani:
Bővebb információ a fenti linkekre kattintva érhető el.
A jelentkező gyerekek szüleinek
3 sportágat kell fontossági sorrendbe állítani, miután a csoportok létszáma korlátozott.
Lehetőség lesz a különböző sportágakban versenyeken való részvételre, mely jó motiváció. A nevezéseket az egyesület és az iskolai DSE
közösen teszi meg. Ennek feltétele, hogy
a tanulók DSE tagok legyenek.
Az eltelt időszak alatt eredményeink kézzel foghatóak:
- Országos diákolimpiai döntőkig jutottunk el úszásban, kosárlabdában, mezei futásban.
- Évről évre előrébb lépünk a diákolimpiák ranglistáján.
- A tanulók mért állóképessége folyamatosan javul. (Netfit mérés)
- Tanulóinknak 50%-a leigazolt egyesületi tag, versenyző egy olyan iskolában, ahol nem a sport az első számú kiemelt feladatunk.