COMENIUS "LOCAL TO GLOBAL" PROJECT BEMUTATÓ 2011
Diákjaink és pedagógusaink egy két éves nemzetközi Comenius – Iskolai Együttműködések projektben vettek részt két írországi iskolával közösen. Témánk a környezetvédelem, ezen belül is a közvetlen környezet értékeinek feltárása, megóvása. Ennek megfelelően kapta a projekt a „Local to Global” elnevezést, munkanyelvünk angol.
Támogató: Tempus Közalapítvány
Külföldi partnereink:
Mr. Sean Devlin, St Mary’s Primary School, principal, Pomeroy, Co Tyrone, Northern Ireland,
Mr. Peadar Quealy, St Mary’s National School, principal, Cavan, Republic of Ireland
Comenius „Local to Global” című környezetvédelmi kiállítás megnyitó
Meghívott vendégeink:
Dr. Molnár Szabolcs |
Gazdasági, Oktatási és Kulturális alpolgármester |
Dr. Kucsera Tamás |
Emberi Erőforrás Főosztály, főosztályvezető |
Gergely |
|
A környezetvédelmi projekt bemutatón résztvevő intézmények képviselői:
Habi Péter |
Környezetvédelmi Fejlesztési Igazgatóság, |
|
főosztályvezető |
Dr. Kriska György |
Eötvös Loránd Tudományegyetem, |
|
Biológiai Intézet, Szakmódszertani Csoport, |
|
egyetemi adjunktus |
Wintsche-Mikesch Viktor, |
Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, |
Barta Cecília és |
„Carbon” csapat munkatársai |
Suhajda Virág |
|
Lukács Zsuzsa |
Volvo Adventure” nemzetközi |
|
környezetvédelmi verseny magyar koordinátora |
A médiát a helyi újságírók és az Újpest TV munkatársai képviselték.
A kiállítás műsorvezetői Szabó Teodóra és Szárnyasi Levente 7.a osztályos tanulók.
Lehoczky János: A vizek fohásza című versét Diószegi Dorottya 8.b osztályos tanuló szavalta el.
Király Csenge 8.a osztályos tanuló angolul adta elő a Comenius projekt keretében iskolánk és két ír partneriskolánk diákjai által közösen írt költeményt.
Dr. Molnár Szabolcs, Újpest Gazdasági, Oktatási és Kulturális alpolgármestere
Turnerné Gadó Ágnes iskolaigazgató és projektvezető
Kiállításunk több alkotóelemből építkezik. Az egyik az állatvilág sokszínűségének bemutatása, amelynek fennmaradását emberi hatások veszélyeztetik.
A védelemre szoruló különleges élőlényeket művészi rajzokon mutattuk be kubista stílusban.
A második alkotóelem központi témája az energia felhasználás, ennek napos és árnyékos oldalára is rávilágítunk
Terepasztalunk kétféle világot jelenít meg. Egyrészt a megújuló energiaforrásokra épülő, hosszútávon is élhető, emberléptékű környezetet, másrészt a megsebzett és az ember által kizsigerelt tájat.
A kiállított festmények és fényképek is ezt a kettősséget tükrözik, a jó és a rossz örök harcát. A szomorú valóság képei éles ellentétben állnak az akvarelleken megjelenített vágyálmainkkal.
A tudatlanság homályát szétoszlató fény végigkísérte a gondolkodó ember fejlődéstörténetét. A kiállított grafikák az emberi kéz által alkotott fényforrások jelentőségét hangsúlyozzák az egyes történelmi korokban.
Életünk nélkülözhetetlen része a mesterséges fény, aminek hirtelen eltűnése drámai következményekkel jár. A New York-i áramszünetet bemutató látványos viaszkarc technikával rögzített pillanatképek hitelesen ábrázolják az éjbe borult város félelmetes hangulatát. Kalmár Luca, Shcvorczi Dalma, Balázs Adrienn és Hegedűs Dóra 5.b osztályos tanulók.
A természeti értékek védelme és megőrzése terén helyi szinten is lehet komoly sikereket elérni. Diákjaink több éve végeznek eredményes természetvédelmi munkát a homoktövis utolsó magyarországi élőhelyén, a káposztásmegyeri Farkaserdőben és a Dunakeszi lápon.
Forgó makettünk kaleidoszkópszerűen mutatja be az életközösségeket, természetes és degradált állapotukban
A helyi természeti értékek képi ábrázolása tehetséges tanulóink keze nyomán többrétegű montázs formájában ölt testet.
Az ír partneriskoláink diákjai által készített plakátok
A Föld napján készített Herbárium-növénygyűjtemény
Újrahasznosított anyagokból készített tolltartók, könyvjelzők
A Comenius környezetvédelmi kiállításunk ünnepélyes megnyitóját összekapcsoltuk egy nagyszabású projekt bemutatóval, melyen diákjaink beszámoltak környezetvédelmi, természetvédelmi tevékenységeikről.
Az első előadás címe: „Loyal to local / Hűség a helyi értékekhez”, előadói: Hegedűs Bernadett, Lőrincz Zsuzsanna és Hruska Olivér 7. évfolyamos diákok (jobbról balra).
A hazai döntő győzteseként Svédországban képviselték Magyarországot tanulóink. A „Volvo Adventure” nemzetközi környezetvédelmi világversenyen 2011 júniusában Göteborgban iskolánk angol nyelvű előadásával 4. helyezést ért el 11 ország középiskolás csapatai között. A versenyprojekt és a magyarországi döntő leírása: itt
érhető el. A svédországi nemzetközi verseny összefoglalója
ezen a
weboldalon
található.
A második előadás címe: „Carbon Detectives / Szén-dioxid Nyomozók”, 5-6. évfolyamos diákok előadása.
A bemutatókon résztvevők meghívott vendégeink valamint a Karinthy Frigyes ÁMK pedagógusai és 5-6-7. évfolyamos tanulói.
A nemzetközi verseny magyar koordinálója a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, melynek munkatársai interjút készítettek iskolánk csapatával.
A nemzetközi mezőny tíz országból állt: Ausztria, Bulgária, Cseh Köztársaság, Németország, Magyarország, Írország, Litvánia, Szlovákia, Románia és Egyesült Királyság. A diákok feladata volt, hogy számolják ki iskolájuk szén-dioxid kibocsátását és ezt az értéket akcióikkal csökkentsék.
Iskolánk Carbon Detektív csapata a hazai, országos döntőben, a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Hivatalában második helyen végzett 1914 iskolából. Projektünk összefoglalója
ezen a
weboldalon
található. Csapattagok: Kuti Luca Kamilla 5.a, Balázs Adrienn 5.b, Sövegjártó Virág 6.b, Hegedűs Dóra 5.b és Varga Marcell 6.b osztályos tanulók.
2011 júliusában a Comenius projektet nemzetközi táborral zárjuk Keszthelyen az ír és magyar diákokkal, kollégákkal közösen.
Comenius „Local to Global” környezetvédelmi kiállításunk 2011. szeptember közepéig tekinthető meg a Karinthy Frigyes ÁMK emeleti galériáján.
lap tetejére