Intézményi fenntartó
Kapcsolatok
Iskolánkról
Aktuális
Digitális iskola
Kéttannyelvű oktatás
Örökös ökoiskola
British Council Partneriskola
Emelt szintű sportoktatás
Tankönyvek
Leendő elsősök
A tanév rendje
Dátumok, események
E-napló
Erkölcstan és hittan
Ebédbefizetés
Programok, fakultációk
Dokumentumok
Különös közzétételi lista
Tanulmányi eredmények
Nyelvvizsgák
Kompetencia mérés
Táborok
Verseny eredményeink
Alapítvány
Nemzetközi projektek
Szmk oldala
Osztályképek
Velünk történt
Diák Sport Egyesület
Terembérlet
Magántanulói jogviszony
Határtalanul
Hasznos linkek

„Carbon Detectives” 2010-11 Project

 

A „Carbon Detectives” projekt Európa 10 országában meghirdetett verseny, melynek magyar koordináló partnere a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. A Karinthy Frigyes ÁMK 5-6. évfolyamos tanulóiból álló csapattal indult a nemzetközi mezőnyben. Segítő tanárok: Dr. Kriskáné Gánóczy Anita (Homoktövis Környezetvédelmi Oktatóközpont) és Ocsenás Mária (angol-földrajz szakos tanár).

Célunk volt, hogy tegyünk valamit iskolánk szén-dioxid kibocsátásának csökkentése érdekében, valamint növeljük diáktársaink és a felnőttek ezzel kapcsolatos ismereteit, környezettudatosságát. Ötletbörzéket tartottunk, ahol javaslatokat gyűjtöttünk a megrögzött, pazarló szokások megváltoztatására. A Carbon Detectives honlapon kitöltöttük a kérdőíveket, melyekből kiderült, hogy milyen információknak kell még utána nézni. Minden csapattag gyűjtött adatokat és képeket az internetről, majd összesítettük ezeket és megterveztük a további feladatokat.

Akcióink között szerepelt a figyelemfelhívó plakátok készítése és paraván kiállítása az Aulában. Készítettünk egy felmérést 200 felsős tanulóval, mely során az utazási és vásárlási szokásaikra valamint a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos ismereteikre kérdeztünk rá. A kapott eredmények alapján megállapítottuk, hogy a diákok 15%-nak fejleszteni kell tudását. Interjúkat készítettünk iskolánk dolgozóival az intézmény környezettudatos működtetése érdekében. Csapatunkkal látogatást tettünk a Humusz Szövetség központjában Budapesten. Interaktív feladataik és környezetvédelmi tanösvényük jó ötleteket adtak projektünkhöz, melyről beszámoltunk az iskolarádióban is.

A Comenius „Local to Global” című környezetvédelmi kiállítás ünnepélyes megnyitóján bemutató előadást tartottunk a kerület vezetőinek, szakembereknek, tanárainknak és diáktársainknak, melyekről a helyi TV is beszámolt. Két juharfa csemetét ültettünk iskolánk udvarára, amit rendszeren fogunk gondozni. Részt vettünk az Egészség-és Futónapon, ahol a gyalogos és kerékpáros közlekedést népszerűsítettük a lakosság körében. Kitöltöttük a verseny honlapján a carbon kalkulátort és megkaptuk iskolánk szén-dioxid lábnyomát, melynek értéke 1098 kg/év/diák. A kezdeti 1300 kg-hoz képest ez 202 kg-al kevesebb, azaz 15,5 %-os csökkenést értünk el akcióinkkal.

A versenyprojektet 2011. május 20-ig kellett feltöltenünk egy megadott honlapra
www.carbondetectiveseurope.org . A nemzetközi döntőt Prágában rendezik júliusban, ahová a legjobb magyar csapat juthat ki.


Iskolánk Carbon Detektív csapata a hazai, országos döntőben, a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Hivatalában második helyen végzett közel 2000 iskolából.

Csapattagok: Kuti Luca Kamilla 5.a, Balázs Adrienn 5.b, Sövegjártó Virág 6.b, Hegedűs Dóra 5.b és Varga Marcell 6.b osztályos tanulók.

Reméljük, hogy munkánk hasznos volt és hatására az emberek pazarló szokásaikat megváltoztatva környezettudatosabban fognak élni.

Carbon Detectives project
Karinthy Frigyes ÁMK 2011. május 5.
Előadás - 5-6. évfolyam

Csapatunk neve: Szén-dioxid Nyomozók. Célunk, hogy tegyünk valamit iskolánk szén-dioxid kibocsátásának csökkentése érdekében. Feladatunk, hogy növeljük diáktársaink és a felnőttek ezzel kapcsolatos ismereteit, környezettudatosságát.

A Carbon Detectives projekt Európa 10 országában meghirdetett verseny, melynek magyar koordináló partnere a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. Tanáraink, akik projektmunkánkat segítették Kriskáné Gánóczy Anita és Ocsenás Mária.

Az 5.a osztály tanulói vagyunk. Projekt témánk a környezettudatos közlekedés népszerűsítése.

A környezetbarát közlekedési módok közé tartozik a gyaloglás és a kerékpározás. A gyaloglás a helyi közlekedésben kiváló akkor, ha a célpont nem túl távoli. Lassabb, mint az autó, de sokkal olcsóbb, egészségesebb, és a környezetet sem szennyezi.

A kerékpározás számos előnnyel rendelkezik az autós közlekedéshez viszonyítva. A kerékpár a leggyorsabb rövidtávon, sokkal olcsóbb, környezetbarát, mert működtetése semmilyen szennyezőanyagot nem bocsát ki. Egészségbarát, mert a testmozgás a szervezet minden részének jót tesz. Szinte zajtalan, kis helyen is elfér, működése rendkívül egyszerű és átlátható.

A bicikli gyakran a tömegközlekedésnél is gyorsabb, mert elkerülhetők a forgalmi akadályok, dugók. A kerékpárral pontosan kiszámítható a menetidő és nem kell jegyre, bérletre költeni. Nagyfokú szabadságérzetet nyújt, szemben a zsúfolt tömegközlekedési eszközökkel valamint háztól házig visz.

Az 5.b osztály tanulói vagyunk. A projektben az egészséges táplálkozással és az élelmiszerek környezeti hatásaival foglalkoztunk. Tudod, hány mérföldet utazott a tegnapi vacsorád, míg termőhelyétől eljutott a tányérodra? Ezt mutatja az „élelmiszer mérföld“, azaz „food miles“ elnevezésű mérőszám, amely kifejezi, hogy az adott élelem hány mérföldet, kilométert tett meg a termelési helytől a fogyasztási helyig.

Az élelmiszerek nagy távolságra történő szállítása jelentős környezetterhelést jelent: a járművek által kibocsátott szén-dioxid a klímaváltozásért felelős üvegházhatás egyik okozója, ezért nem mindegy, honnan jött az élelmiszer.

Fontos kérdés, hogy az élelmiszer milyen szállítóeszközzel érkezett. A legszennyezőbb a légi szállítás. A közúti szállítás a légszennyezés mellett dugókat és az utak gyors elhasználódását is okozza, míg a vízi szállítás a viszonylag környezetbarát szállítási módok közé tartozik.

Világszerte egyre jelentősebb a szupermarketek és hipermarketek térnyerése a kereskedelemben, ezzel együtt az autóval végzett bevásárlások aránya is nő. Korábban élelmiszer-beszerzéseinket szinte kizárólag a sarki közértben és a helyi piacon végeztük, manapság messzebbre járunk vásárolni autóval. Változtatni kell vásárlási szokásainkon, melyekkel csökkenthetjük ételeink káros környezeti hatásait.

A 6.a osztály tanulói vagyunk. Projekt témánk a klímaváltozás. Az elmúlt évmilliók alatt egyensúly közeli állapot alakult ki a Föld légkörében. A kisebb és lassabb változásokhoz az élőlények képesek voltak alkalmazkodni. Napjainkra az ember jelentős környezetformáló tevékenysége azonban felborította az egyensúlyt, a légkör összetétele és ennek hatására a Föld éghajlata gyorsabban változik

Az üvegházhatás fokozódásával együtt alakul egész Földünk éghajlata: az éghajlati zónák, a csapadékeloszlás változik, az időjárás szélsőségesebbé válik, a viharok gyakorisága és intenzitása nő, olvadnak a gleccserek és a sarkvidékek jégtakarói, emelkedik a világtengerek szintje.

Éghajlatváltozást a természetes okokon túl az ember is okozhatja tevékenységeivel, a fosszilis tüzelőanyagok égetésével, hulladékégetéssel, erdőirtásokkal, közlekedéssel, jelentős táj, domborzati és vízrajzi átalakításokkal.

Az élőlények környezetet kihasználó tevékenységét az ökológiai lábnyommal szokták jellemezni. A számításhoz figyelembe kell venni a rendelkezésre álló természeti erőforrásokat, illetve azok kihasználásának mértékét. Így az ökológiai lábnyomunkból kikövetkeztethetők a környezetpusztító szokásaink, környezetünkre gyakorolt káros hatásunk.

A 6.b osztály tanulói vagyunk. Projekt témánk az energiatakarékosság és a megújuló energiák népszerűsítése. A legolcsóbb energia az, amit nem használunk fel. Ha okosan használjuk az energiát, kevesebbet fogyasztunk. Ésszerű felhasználással a saját jövőnk életszínvonalát javíthatjuk, és Földünk jövőjéért is sokat tehetünk.

Az energiát mindig csak annyi mennyiségben használjuk, ahol, amikor és amilyen mértékben szükséges. Értékeljük át a megrögzött szokásainkat és tartsuk szem előtt a gazdaságos energia felhasználást.

A megújuló energiaforrás olyan természeti jelenség, melyből energia nyerhető ki. Naponta többször ismétlődően rendelkezésre áll vagy néhány éven belül újratermelődik. Alkalmazásuk nem rombolja a környezetet, nem fogják vissza az emberiség fejlődését. Nem okoznak olyan káros hatásokat, mint az üvegházhatás, a levegőszennyezés vagy a vízszennyezés.

A szél- és napenergia-technológiák alkalmazása lehetőséget ad arra, hogy az ember saját maga állítsa elő az otthonában használt villamos energiájának, üzemanyagának és vizének egy részét vagy akár az egészét.

A Carbon Detectives honlapon kitöltöttük a kérdőíveket, melyekből kiderült, hogy milyen információknak kell még utána nézni a témákkal kapcsolatban. Mindannyian gyűjtöttünk adatokat és képeket az internetről, majd összesítettük ezeket és megterveztük a további feladatokat.

A verseny honlapján levő szén-dioxid-kalkulátor segítségével megtudtuk, hogy évente mennyi szén-dioxidot bocsát ki az iskolánk. Három egyszerű lépésen keresztül követhettük nyomon az iskola szén-dioxid-lábnyomának változását. Az egyes szakaszokban adott információk alapján mindig pontosítottuk az aktuális lábnyom méretét.

Az első szinten pár egyszerű kérdés megválaszolásával megkaptuk az iskola kiindulási szén-dioxid-lábnyomát. Itt még nem volt szükség alapos kutatásra vagy információgyűjtésre. A következő két lépcsőfok teljesítéséhez már körbe kellett „szimatolni”, ezért nyomozásba fogtunk.

Felkerestük az intézmény gazdasági irodáját, ahol interjút készítettünk Makádi Gézáné Ica nénivel. Rengeteg érdekes információt tudtunk meg az iroda működéséről. Kiderítettük az iskolánk éves elektromos fogyasztását és a távfűtés energia felhasználását, amivel a 3. szinten kitöltöttük az energia kalkulátort. A gazdasági osztály környezettudatosan működik. Az adminisztráció során a nyomtatások száma minimális, az elektronikus formát részesítik előnyben.

Az anyagbeszerzés központosított, az egyes egységek igényeit összegyűjtve történik, amivel csökken a benzin és egyéb utazási költségek összege. Az intézményigazgató utasítására a vezetők csak a legszükségesebb dolgokat nyomtatják ki, ahol lehet, email-t használnak. A régi nyomtatókat kicserélték modernekre, az elhasznált festékpatronokat újratöltetik.

A konyhai dolgozóktól megtudtuk, hogy minimális gázfelhasználás történik az iskolai menzán, mivel a főzést szolgáltató végzi, aki nem érdekelt a pazarlásban. A konyhán található mosogatógép víztakarékosan, rendkívül tisztán és gyorsan dolgozik. Energiatakarékossági céllal négy darab nagy mennyiségű ételt is melegen tartó kocsit vásárolt intézményünk vezetősége.

A büfés nénitől megtudtuk, hogy a diákok elsősorban a péksüteményeket szeretik (kakaós csiga, pizzás csiga, pogácsa) valamint a 2 dl-es dobozos üdítőket. Gyakran vásárolnak a felsősök teát, de kapható tej is. Teljes kiőrlésű zsemléből készülnek a szendvicsek, azonban gyümölcs és zöldség nincs. A büfé kínálatát a diákok fogyasztása határozza meg, ezért elsősorban a gyerekek figyelmét kell felhívnunk az egészséges élelmiszerekre.

Interjút készítettünk intézményünk technikai dolgozóival. Fekete Sanyi bácsitól megtudtuk, hogy az intézményben saját karbantartó csoport gondoskodik arról, hogy a meghibásodott WC-k vízöblítőjének, vagy a vízcsapok tömítésének javítása azonnal megtörténjen. Munkaköri leírásukban szerepel a rendszeres ellenőrzés ellátása. Időzáras, nyomógombos vízcsapokat szereltek fel a mosdókba, ami megelőzi a nyitva felejtett vízcsapok csurgása miatti pazarlást.

Az intézmény fűtéséről az Észak-Pesti Távfűtő Mű gondoskodik, azonban saját hőközponttal rendelkezünk. Ez lehetővé teszi a fűtésszabályozást. Iskolaszüneti napokon a fűtést szakaszosan működtetik, amely azt jelenti, hogy a nem használatos helyiségek fűtését minimálisra csökkentik.

Az osztálytermek többségében lecserélték a régi neoncsöveket, új korszerű, tükrökkel kombinált energiatakarékos fénycsövekre. Az intézmény vezetősége felvilágosította a dolgozókat, hogy milyen jelentőséggel bír a takarékosság. Ezért ma már nem hagyják feleslegesen égni a villanyt. A tanítási órák alatt a folyosó villannyal történő megvilágítása szünetel. A mosdók egy részében mozgásérzékelős lámpák szolgálják a takarékos fogyasztást.

Intézményünkben 4 helyszínen szelektív gyűjtők találhatók, melyek lehetőséget adnak a papír, a műanyag és a fém hulladék külön gyűjtésére. Ezeket a Fővárosi Közterület Fenntartó Zrt. szállítja el. A legutóbbi papírgyűjtési akció eredményeként 24 tonna papírt gyűjtöttünk. A használt szárazelemgyűjtés a tanév során versenyszerűen folyik az őszi és a tavaszi periódusban. A lakosságnak használt elem gyűjtőláda áll rendelkezésére.

Az osztályokban környezetvédelmi felelősök ügyelnek a villany lekapcsolására, a rendszeres szellőztetésre és a szelektív hulladékgyűjtésre.

Iskolánk udvarán két juharfa csemetét ültettünk azért, mert a növények fotoszintézisük során oxigént termelnek és szén-dioxidot használnak fel. Ezzel csökkentettük a szén-dioxid kibocsátást. A juharfákat rendszeresen fogjuk öntözni, gondozni.

Csapatunkkal ellátogattunk a Humusz Házba, ahol interjút készítettünk Molnár Annával. Sok érdekes információt megtudtunk a Humusz Szövetség, régebbi nevén Hulladék Munkaszövetség tevékenységéről. 14 magyar környezetvédő szervezet szövetségeként működik 1995 óta, fő területe a hulladékgazdálkodás. Eszközeik a tájékoztatás, oktatás és tanácsadás, jó gyakorlatok felkutatása és az együttműködések ösztönzése. Látogatásunk hasznos volt, a továbbiakban mindenkinek javasolni fogjuk, hogy a hulladék megelőzése érdekében környezettudatosan vásároljon. Az interjúról beszámoltunk az iskolarádióban is.

A csapatunk által készített plakátokat kiraktuk az iskola Aulájában egy paravánra, melyek népszerűsítik a gyalogos és kerékpáros közlekedést, az energiatakarékosságot, a tudatos vásárlást. Bemutatják jövőbeli iskolánk működését megújuló energiaforrásokkal. Célunk volt diáktársaink, tanáraink, szüleink és az intézménybe érkező kerületi lakosság szemléletformálása.

Készítettünk egy felmérést a felső tagozatos diákok körében, mely során az utazási és vásárlási szokásaikra valamint a klímaváltozással és a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos ismereteikre voltunk kíváncsiak.

A 210 tanuló eredményeinek összesítése után kitöltöttük a carbon kalkulátor 3. szintjét, így pontosítottuk iskolánk szén-dioxid lábnyomát, melynek értéke 1098 kg/ év/diák. A kezdeti 1300kg szén-dioxid kibocsátáshoz képest ez 202 kg-al kevesebb, azaz 15,5 %-os csökkenést értünk el.

A projekt során megerősödött bennünk, hogy fontos felhívni a figyelmet a környezettudatos életmód előnyeire. Megtapasztaltuk azt, hogy közös munkával sokkal könnyebb elérni céljainkat. A továbbiakban is szeretnénk folytatni diáktársaink tájékoztatását. Célunk, hogy példamutató magatartással rávezessük környezetünkben élőket a fenntartható fogyasztásra.



A „Carbon detectives” projekt résztvevői:
5.a osztály: Kuti Luca Kamilla, Lázár Lilla, Illésy Máté, Molnár Péter és Pető Ádám
5.b osztály: Balázs Adrienn, Hegedűs Dóra, Kalmár Luca és Schvorczi Dalma
6.a osztály: Hanusz Fruzsina, Hajdú Dorottya, Király Edit és Zsolt Luca
6.b osztály: Héczey Nikoletta, Torma Bernadett, Sövegjártó Virág és Varga Marcell

lap tetejére