Egy nemzetközi projekt 3 éve
2003-ban ismerkedtünk meg a Comenius nemzetközi projekttel, melynek több területe közül mi az „Iskolafejlesztési” témakört találtuk a számunkra legelérhetőbbnek, egyben a leghasznosabbnak is. A program lényege, hogy minimum 3 különböző országbeli iskola összefog, s valamilyenközös alkotást hoz létre a gyerekek által.
Még ez év őszén3 ír és egy lengyel iskolával vettük fel a kapcsolatot, aminek következménye egy hosszú távú együttműködés lett. Az eltelt időszak alatt lehetőségünk nyílt egymás országának kultúráját, iskolarendszerét megismerni.
A 3 év kiemelt feladatai voltak:
- a gyerekek meséken, legendákon keresztül bepillantást nyújtsanak a más országokban élő diákoknak,
- megismertessék a legfontosabb jeles napokat,
- készítsenek előadást,
- bemutassák saját magukat, iskolájukat, szűkebb környezetüket,
- s végül közösen megírjanak, illusztráljanak egy „európai mesét”.
A fenti feladatok önmagukban sem egyszerűek, ehhez még hozzájött, hogy a munkanyelv angol volt. Ez azt jelentette, hogy a saját anyagainkat angol nyelven kellett elkészíteni, illetve a többi iskolától kapott anyagot is angol nyelven kellett feldolgozni.
Mi minden is született meg a gyerek keze nyomán?
- magyar meséket fordítottak le, illusztráltak, s végül egy nyári tábor keretében készítettek hozzájuk feladatokat, könyvvé fűzve küldtük el ezeket,
- elkészült az iskolát bemutató album az ő írásaikkal, fotóikkal, rajzaikkal,
- Budapest nevezetességeit bemutató album készült a saját fotóikkal, szövegeikkel,
- angol nyelvű színpadi előadást készítettek, melyet felvettünk, majd feliratoztunk,
- iskolaévre szóló naptárt készítettünk, ahol jelöltük az iskolában megünnepelt jeles napokat, mindez fotókkal kiegészítve jelent meg,
- mesét dolgoztak fel szerepek szerint, DVD-re lett felvéve, illusztrációval, zenei hanganyaggal együtt.
A munkák során barátságok születtek, többen találtak levelező partnert maguknak. Volt, akiknél kölcsönös cserelátogatás is megvalósult.
Mi pedagógusok a napi munkánkon felül segítettük, irányítottuk a gyerekeket. Nagyon jó volt látni, hogy a nyelvi tudás a gyakorlatban hogyan működik, s mennyire motiválja ez a lehetőség diákjainkat a további nyelvtanulásra. Érdekesek voltak azok a beszélgetések, amikor arról kellett a gyerekekkel közösen döntenünk, hogy mit mutassunk be hazánkból, az iskolánkból, kultúránkból. A munkából nem csak az angol nyelvet oktatók vették ki a részüket, a rajzot, drámajátékot, informatikát tanító tanárok, tanítók együtt dolgoztak.
Érdekes, hasznos, a napi iskolai rutintól eltérő munka volt, melyben mindenki megtalálta a feladatát, mindenkinek hasznára vált.
Turnerné Gadó Ágnes
projektvezető

A projekt egyik kiállítása

Egy ír iskolában
lap tetejére